עקרונות בפיתוח תוכן (פרק קריאה)
מבוא
נקודת המוצא בבחירת האופן ההפקת התוכן נעוצה בשתי נקודות עיקריות:
- דיסציפלינה – תחום התוכן ישפיע באופן ישיר על בחירת המדיום האופטימלי. לשיעור במתימטיקה נעדיף צילום של לוח על פני מסמך כתוב, לשיעור בפיזיקה – כדאי להשתמש בוידאו בו מוצג ניסוי כלשהו אך בליווי צילום לוח בו נציג את הנוסחאות ופתרון התרגילים ועוד.
- קהל היעד – הלומדים שונים אחד מהשני והאופן בו נעביר שיעור מקוון לילדים בני 15 יהיה שונה ממבוגרים בני 40-50. כמובן שיש לתת את הדעת לאוכלוסיית יעד בעלת לקויות ועוד.
כלים להפקת תוכן
ישנם פורמטים רבים להפקת תוכן ולכל פורמט כלים רבים להפקתו. למשל: טקסט כתוב ניתן להציג בפורמט Word אך גם בפורמט Pdf. לכל מדיום היתרונות והחסרונות ולכן יש להבין קודם מה אמור הלומד לעשות עם התוכן: האם הוא אמור לדלג ממנו לקישורים והפניות (בוידאו זה מסורבל ומורכב לבצע זאת), האם הוא אמור ללמוד גם ממכשיר הטלפון – אז אולי נעדיף בפורמט של האזנה וכו'.
יחד עם זאת, אינני ממליץ להשתמש בפורמטים רבים באותו הקורס על מנת לא לבלבל את הלומד מאידך, ומצד שני לאפשר לעצמכם להתמקצע בכלים בהם תתמקדו.
ישנה עקומת למידה בפיתוח התוכן וככל שתקדישו לכך זמן רב יותר כך זה יהפוך לפשוט יותר. הנטייה לרוץ ולפתח תוכן בוידאו איננה תמיד נכונה (למרות הפיתוי הרב). הסיבה לכך היא שעדכון הוא כמעט בלתי אפשרי (להבדיל מטקסט אותו ניתן לערוך בקלות), עלויות ומורכבות ועוד. המלצתי היא להתחיל בתוכן טקסטואלי (כמובן אם יש ברירה), ולאחר זמן של "הרצה" ותיקונים להמירו לוידאו.
* בפרקים הבאים נלמד לפתח תוכן בוידאו.
בפרק זה של הקורס נכיר את הכלים הקיימים/מובנים במערכת המודל להפקת תוכן מקומי ונלמד כיצד להשתמש בהם גם כדי להציג תוכן באתרים אחרים ברשת.
שימוש בתוכן מוכן
אין
סיבה להמציא גלגלים! אם מישהו כבר הפיק סרטון ביוטיוב – ניתן להשתמש בו במקום להכינו
מחדש! החסרון היחיד בכך הוא האפשרות שסרטון זה יוסר בעתיד, אך הסיכוי לכך קטן.
כנ"ל לגבי קישורים לוויקיפדיה וכו'. אני ממליץ להימנע מלייצר הפניות כלליות –
אלא הפניות ממוקדות. ניתן לשלוח קישור לדקה מסוימת בסרטון וידאו - הסבר מופיע בסרטון הבא: