מעט היסטוריה...

מהפכת החקלאות והמהפכה התעשייתית

היו מהפכות רבות במהלך קיומה של האנושות (הדיבור, הכתב ועוד). אך המהפכה המשמעותית הראשונה עליה נוטים לדבר היסטוריונים היא המהפכה החקלאית אשר העבירה את מקור הכוח והשליטה לחברות אנושיות אשר הצליחו/השכילו לייצר כמות אוכל גדולה על ידי תיעוש החקלאות. למעשה באמצעות שליטה על מקורות מים ותיעוש הגידול של צמחי מאכל אותן חברות אנושיות צברו את כוחן הפיננסי ואת חוסנן הצבאי הנגזר מכך. למהפכה החקלאית פרט להיותה מאפשרת שפע של מזון יש משמעויות מרחיקות לכת שהן נגזרות ממנה – העיקרית שבהן היא הביות. מרגע שהאדם גידל את המזון בחלקות קרקע ענקיות הוא נאלץ להפסיק את נדודיו ולהתחיל לקיים שגרת חיים בה יש בית המהווה עוגן בו גרים. ומכאן קצרה הדרך להתפתחותם של הכפרים, הערים וכו'. השפעותיהן של מהפכות הן רחבות יותר מהעניין אשר היניע אותן ויש להן לעיתים אפקט שהוא הרבה מעבר לעניין עצמו. המהפכה החקלאית היא תחילת "שרשרת המזון" של ההפיכות שכן אוכל זהו עניין אשר היה הראשון לתפוס את תשומת ליבה של האנושות באותה עת. לאחריה היגיעה המהפכה התעשייתית אשר הביאה עמה מפעלים עם יכולות יצור המוני אשר הפך את אותן מדינות לאימפריות כלכליות אף אם לא היה בידיהן חומרי גלם! (כדוגמת יפן למשל). מקורה של המהפכה התעשייתית הוא מנוע הקיטור אשר החליף את ה"ידיים" של העובדים בהיבטים של כוח פיזי ומכאן הדרך לפסי היצור היתה קצרה. על אותה מהפיכה תעשייתית השפעה דרמטית על מערכת החינוך אשר הוקמה באותם ימים ועל כך אדבר בהמשך בהקשר של חדשנות.

המהפכה הטכנולוגית - המידע והחדשנות

לאחריה הופיעה מהפכת האנרגיה (מיני מהפיכה אשר אפשרה גם למדינות עתירות מחצבי נפט וגז להתעשר) ולבסוף מהפכת המידע אשר הפכה את בעלי המידע למעצמות כלכליות. מדינת ישראל זכתה לשיעורי צמיחה פנומנאליים בזכות שליטה ביכולות טכנולוגיות ומחקר אשר הפכו אותה למעצמה כלכלית יחסית למשך קיומה ובעיותיה הביטחוניות. חשוב לציין שדווקא המשברים הכלכליים פסחו על מדינות ששלטו בתעשיית המידע והטכנולוגיה, שכן הטכנולוגיה מייעלת תהליכים ו"תפורה" להתמודדויות בעתות משבר, כך שככל שהמצב הכלכלי קשה כך משתפר מצבה של מדינה מוטת פיתוח טכנולוגי.  אתן לכך דוגמה: חברה כמו אמדוקס מציעה שירותי תמחור דיגיטליים (בילינג) לחברות תקשורת אשר זקוקות למערכת תמחור מתוחכמת שתאפשר להתמודד בשוק תחרותי. אין לך כסף לתשלום עבור שירות הסלולר? נבנה לך מערכת שתדע להגביל את השימוש ולהשאיר אותך לקוח שלנו, נאפשר שיחות בין קרובי משפחה בחינם ותעריפים מיוחדים לסופי שבוע. דוגמה נוספת: חברת נטפים הישראלית מייצרת מערכות השקיה יעילות שיכולות לחסוך בעלויות המים ע"י הקצאת מים מדויקת ומותאמת לכל צמח בהתאם ללחות הקרקע, האוויר ומצבו. כשיש משבר חוסכים, מי שמעוניין לחסוך צריך לרכוש את הטכנולוגיה ומי שמפתח אותה מתעשר. ולמה מתעשר? כי המחיר של צינור מים אותו מייצרת נטפים נקבע על פי עלות  המים שהוא חוסך ולא לפי עלות הפלסטיק שצריך כדי לייצר אותו, התשלום הוא עבור השכל שבמוצר ולא עבור המרכיבים שלו.

רשת האינטרנט הפכה בעשור האחרון לנגישה כמעט בכל מקום בעולם. כתוצאה מכך הגישה למידע אפשרית לכל אחד כך שבעצם אחיזה בידע עצמו היא כבר איננה יתרון יחסי. מרגע בו הידע הפך לזמין לכולם התפנה מקום למהפכה חדשה - מהפכת החדשנות. חדשנות היא היכולת או המיומנות ליצר משהו חדש ממידע קיים. כלומר אם לחברות מסחריות במדינת ישראל יש גישה למידע כמו לחברות במדינה הנמצאת במרכז  אפריקה אין לה יתרון יחסי אלא אם כן מאותו ידע החברה הישראלית תמציא משהו חדש. בואו ניקח לדוגמה את מכונית הטסלה החשמלית, רבים נוטים לחשוב כי החדשנות במכונית היא יכולת הנהיגה האוטונומית או השימוש להנעה בחשמל במקום דלק. אם תפתחו את מכסה המנוע של הטסלה מלפנים לא תמצאו דבר, כנ"ל גם אם תחפשו בתא המטען האחורי. לטסלה בעצם אין מנוע אחד אלא ארבעה מנועים קטנים המותקנים על כל גלגל בדומה לאופניים החשמליים. כך, אין צורך בתמסורת מורכבת וביחידות העברת כח. מה המשמעות? תאוצה טובה משל מכונית פרארי או למבורגיני כי לטסלה כ 700 כוחות סוס לעומת מכוניות ספורט מסורתיות אשר אינן מגיעות להספקים כאלו (שלא לדבר על מומנט של המנוע). כך פתאום מתערערת תהילת עולם של חברות יוקרה של יצרניות מכוניות ספורט אשר יכולותיהן אינן משתוות עוד למכונית משפחתית חשמלית. החדשנות שיבשה ענף שבמשך עשרות שנים נחשב לבלתי פגיע, כי מי חשב שיום אחד ארבעה מנועים קטנים יחליפו את מנוע הרכב ובנוסף גם את התמסורת שלו?

מהפכת החדשנות

חדשנות דומה לקמח, מים, שמן וסוכר אשר אם נערבב אותם במינון הנכון עם פירות למשל, נוכל לייצר עוגה שהיא שונה בעצם מאותם מרכיבים אלו בנפרד. חדשנות היא מיומנות אשר איננה תלויה בידע בלבד אלא ביכולת או בדמיון של הממציא לחשוב על אפשרות חדשה שמישהו טרם חשב עליה – אלכימאות המידע.

שינוי אחרון: Tuesday, 19 May 2020, 11:58 AM